FORUMUL TINERILOR GRECO-CATOLICI DIN EPARHIA DE LUGOJ
UN FORUM DESCHIS TUTUROR TINERILOR CARE DORESC SA DISCUTE DESPRE DUMNEZEU, SFINTI, BISERICA SI LUMEA DE AZI!
Lista Forumurilor Pe Tematici
FORUMUL TINERILOR GRECO-CATOLICI DIN EPARHIA DE LUGOJ | Reguli | Inregistrare | Login

POZE FORUMUL TINERILOR GRECO-CATOLICI DIN EPARHIA DE LUGOJ

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
AndReea. 19 ani
Femeie
19 ani
Calarasi
cauta Barbat
26 - 50 ani
FORUMUL TINERILOR GRECO-CATOLICI DIN EPARHIA DE LUGOJ / CAFENEA-DISCUTII GENERALE / alegerea si posibilitatile de alegere Moderat de Dan, myllo_ady, nastiutza, sorinews
Autor
Mesaj Pagini: 1
maria elena
Membru activ

Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 30
Orice alegere e conditionatã de ceva. Exagerând, ducând ideea la extremã (ceea ce nu e bine, dar acum o fac pentru ilustrarea mai bunã a ideii) am putea spune despre cineva care a ales “ceva�, cã a ales asa si cã nu putea sã aleagã altcumva.

De exemplu luati un pachet de tigãri si mergeti cu el pentru început la o persoanã care stiti cã e fumãtoare împãtimitã, într-un moment adecvat pentru o asemenea activitate si puneti-o sã aleagã sã fumeze o tigarã sau sã nu fumeze. Eu vã garantez cu precizie de cel putin 95 % ce o sã “aleagã�: o sã fumeze!

Acum luati pachetul si mergeti la o persoanã pe care o stiti nefumãtoare convinsã si oferiti-i aceeasi posibilitate de alegere: sã fumeze sau sã nu fumeze. De asemenea vã pot garanta tot cu o probabilitate de 95 % ce o sã aleagã persoana respectivã: nu o sã fumeze!

Acesta e un exemplu elocvent care spune multe despre problema alegerii si al mult discutatului liber arbitru si care îmi justificã exagerarea pomenitã mai devreme:

“a ales asa si nu putea alege altcumva!�

Trebuie sã tinem seama cã în spatele fiecãrui “alegãtor� se aflã o minte foarte particularã care si-a stabilit anumite sisteme de valori (anumite moduri de gândire) în functie de care actioneazã.

Actioneazã într-un anumit fel si e putin probabil ca sã actioneze altfel. Dacã ajungem sã cunoastem aceste sisteme de valori ale fiecãruia e foarte usor sã ne dãm seama ce o sã aleagã fiecare.

Pentru a schimba alegerea este nevoie sã se schimbe tot sistemul de valori pe care îl are un om si aceasta cere timp, cere convingere, cere ratiune, cere efort îndelungat.

A merge la cineva si a-i oferi sã aleagã între ceva (x) si altceva (y) e un lucru aproape inutil, e o prostie de-a dreptul. El o sã aleagã pe x sau pe y în functie de faptul, dacã x sau y se încadreazã în sistemul de valori pe care el deja îl are.

Dacã vrem sã facem ceva într-adevãr folositor atunci sã încercãm sã schimbãm sistemul de valori al persoanei respective dacã suntem siguri cã acesta nu e bun si dupã ce vedem cã am reusit, dacã tot mai avem chef de joacã sau de lucruri inutile sau vrem sã-i oferim persoanei respective iluzia alegerii (posibilitatea de a se bucura în nestiintã) o punem sã aleagã.

“Alegerea - alegere� (alegerea “purã�) este ceva de genul “a ales asa, dar putea sã aleagã în orice alt fel�. Acest tip de alegere e valabil când habar nu ai între ce alegi sau ai foarte putine cunostinte despre ambele variante ale alegerii.

De exemplu ajungi la o intersectie de douã drumuri: nici unul din ele nu stii unde duce si alegi. De ce vei alege ceea ce vei alege si care va fi responsabilitatea ta într-o atare situatie?…



Mi se pare “în plus� notiunea de alegere. Un om:

1. ori “stie� efectele actiunilor sale si atunci face anumite actiuni pentru a obtine anumite rezultate, aici fiind doar o problemã de cunoastere.

2. ori nu stie efectele actiunilor sale si atunci probeazã diferitele posibilitãti de actiune, aici fiind o problemã simplã de necunoastere care poate fi totalã sau partialã.



Astfel un om obisnuit nu alege între a se mânia si a nu se mânia: el se mânie direct. El nici nu stie mãcar cã are posibilitatea sã aleagã si dacã l-ai pune sã aleagã între a se mânia si a fi linistit si fericit (într-o situatie care în mod “normal� provoacã “mânie�) ar zice cã-ti bati joc de el.

Un om putin mai cunoscãtor care stie cã e posibil si sã nu te mânii, adicã cunoaste aceastã posibilitate dar încã nu e convins; când se va mânia, când va fi linistit si va oscila când de partea mâniei, când a linistii si fericirii.

Un sfânt, un om care stie si e convins cã nu-i foloseste la nimic sã se mânie si stie cã tot timpul trebuie sã fie linistit si fericit va “alege� direct calmul si fericirea.

E, cam asta-i “alegerea�!

Pe scurt: ori cunosti, ori nu cunosti!

“Restu-s povesti!�


pus acum 19 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la