myllo_ady
Moderator
 Din: Lugoj
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 145
|
|
Propun o discutie asupra unui articol primit pe mail, care in cea mai mare parte graieste adevarul. Nu vreau sa fac referire la nici un personaj, al carui nume e dezvaluit in articolul de mai jos, ci doar la sistemul romanesc, care isi are originea in invatamant, de unde se naste educatia, bunul simt, personalitatea.... Dragi tineri, si nu numai, spuneti-va parerea!!!!
23 Ianuarie 2007 | de Mircea Cartarescu > > Ma intrebam intr-un articol de acum cativa ani ce > rost mai are sa predai limba si literatura romana in > scoli. Cum pomul se cunoaste dupa roade, spuneam, e > limpede ca toate vrajelile noastre cu "Miorita" si > Eminescu, si Sadoveanu, propozitiile subiective, > predicative sau incidentale sunt timp pierdut de > pomana. Mai bine-am lasa-o balta cu materia asta, si > cu scoala in general. Mai bine s-ar face > adolescentii ucenici, ca pe vremuri, decat sa mai > piarda vremea prin scoli. > La ce-a folosit educatia natiei asteia, cand vedem > ca jumatate de milion de oameni care-au citit > "Luceafarul" si, unii, chiar "Joc secund" au putut > pierde ore-n sir uitandu-se la nasterea in direct a > Monicai Columbeanu, de parca ea urma sa-l nasca pe > insusi Mantuitorul, Doamne iarta-ma, si prin asta > spargand toate recordurile de audienta? La ce > foloseste audienta, daca ea se face pe socoteala > unor insi ca Becali sau ca Columbenii (cacofonia e > aici nu doar intentionata, ci de-a dreptul > inevitabila)? Nu la tampirea unui popor intreg? Nu > la impunerea unor modele de oameni care ne tin la > marginea lumii civilizate? > La ce folosesc orele de limba si literatura romana > cand tinerii nu mai citesc nimic? Cand ideea de > cultura, de stiinta, de arte a ajuns marginala si > demodata, cand toti stiu numele celei mai jalnice > "vedete" care-si fataie fundul la emisiunile de > divertisment, dar n-a auzit nimeni de cel mai mare > matematician, fizician, filozof sau poet roman de > azi? Nu vi se pare o lume pe dos? O inversare a tot > ce invatam in scoala? O schizofrenie ce opune > educatia si realitatea? De ce mai invatam? De ce mai > ducem mai departe, ca pe o limba rituala moarta, > numele lui Eminescu, Caragiale, Creanga, Rebreanu? > Ca sa ajungem sa ne uitam masiv, un popor intreg, in > fundul Monicai Columbeanu, care naste in direct? > I-am chinuit eu insumi pe elevi, timp de zece ani > (ca sa nu mai vorbesc de lucrul cu studentii, inca > saptesprezece) cu pronumele relative, cu acordurile, > cu virgulele, cu regulile ortografice. Acum ma-ntreb > de ce. Lumea vorbeste tot cum a invatat ea, ala-n > dala. Si ce sa te mai miri, cand primul-ministru > insusi, intr-un bilet adresat presedintelui, ii > scrie de parc-ar fi repetentul clasei, intr-o limba > romaneasca imposibila: "Daca ai ocazia sa vorbesti > la Parchet despre subiect?". Ce-nseamna fraza asta? > Nimic, e un nonsens. Nu se poate scoate nimic, nici > pro-Basescu, nici pro-Tariceanu de-aici. E doar o > exprimare cu picioarele a celui care, dincolo de > pacatul ca e omul lui Patriciu pana-n varful > unghiilor, ne mai si chinuie urechile, de ani de > zile, cu exprimari de tipul: "Omul care l-am > vazut"... Discursul sau din noaptea de Anul Nou a > fost o balmajeala de cuvinte fara nic un fel de > continut real. Crezusem ca Nastase e marele maestru > in arta de a nu spune nimic in cat mai mu lte > cuvinte. Uite ca Tariceanu pare sa-l intreaca. > Veti spune: treaba unui prim-ministru nu e sa > respecte ortografia, ci sa-si vada de ministerele > lui. Uite, Vanghelie, cat e el de simplut, face > treaba la primarie. Uite, cei 300 din topul > "Capitalului" nu s-au omorat nici ei cu scoala, si > ce bine-au ajuns, pe cand belferimea si doctorimea, > cu toate diplomele lor, dau din colt in colt. Eu > cred insa ca un analfabet (la propriu, sau doar > politic, cultural, stiintific etc.) nu poate face > nicaieri treaba. Ca un popor de "simpluti" smecheri, > care stiu sa-nvarta o suveica a bancilor si sa > cumpere echipe de fotbal, fara habar de ce-nseamna o > comunitate, binele public, valorile reale, nu face > decat sa-si fure caciula la nesfarsit. > Sa-nchidem naibii portile scolii si sa deschidem in > loc scoala smecheriei, a ticalosiei si-a > tembelismului national. Ar fi mai adecvata > realitatii.
_______________________________________ JE
|
|