FORUMUL TINERILOR GRECO-CATOLICI DIN EPARHIA DE LUGOJ
UN FORUM DESCHIS TUTUROR TINERILOR CARE DORESC SA DISCUTE DESPRE DUMNEZEU, SFINTI, BISERICA SI LUMEA DE AZI!
Lista Forumurilor Pe Tematici
FORUMUL TINERILOR GRECO-CATOLICI DIN EPARHIA DE LUGOJ | Reguli | Inregistrare | Login

POZE FORUMUL TINERILOR GRECO-CATOLICI DIN EPARHIA DE LUGOJ

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
SuntKmPudica
Femeie
19 ani
Bucuresti
cauta Barbat
26 - 58 ani
FORUMUL TINERILOR GRECO-CATOLICI DIN EPARHIA DE LUGOJ / ARHIVA ACESTUI FORUM / IDENTITATEA GRECO-CATOLICA AZI  
Autor
Mesaj Pagini: 1
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Una din problemele reale ale Bisericii noastre este legata de identitatea sa, dincolo de chestiunile "teoretice".Cine suntem noi azi?Ce ne simtim noi?

In ceea ce ma priveste eu vad astfel lucrurile: greco-catolicii sunt acei CATOLICI care pastreaza traditia bizantina ( in cazul nostru romaneasca).

Exista o teorie pe care personal o resping categoric: greco-catolicii ca si niste "ortodocsi in comuniune cu Roma".

Voi ce ziceti?


pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Problema identitatii greco-catolicilor este una extrem de delicata intru cat intotdeauna au existat viziuni diferite asupra ei, mai ales la nivel episcopal. INca de la faurirea Unirii au existat 2 tendinte in Biserica (Cory stie asta foarte bine si poate explica el mai pe larg). UNa era mai bizantinista, iar cealalta mai latinsita. Cei care erau mai "bizantini" vroiau si vor in continuare pastrarea tuturor elementelor bizantine si respingerea din radacini a altor devotiuni sau forme liturgice latine. "Latinistii" mergeau prea departe cu preluarea elementelor latine si uitau  traditia bizantina.

Eu cred ca solutia astazi este o sinteza armoioasa intre aceste 2 mari traditii, bizantina si latina, dar atentie, sinteza si nu sincretism. Sunt insa cateva lucruri de evitat: ritualismul. Aceasta este o problema foarte grava care totusiu este prezenta la noi in Biserica si eu o detest de-a dreptul. Am ocazia sa am aici anumiti reprezentanti ai clerului pentru care ritualul a devenit un zeu. Toata rugaciunea se pierde in detrimentul atentiei cu care tyrebuie urm,arit un ritual care nici macar in carti nu este scris, dar care se zice ca asa este. PR Cory stie bine despre ce vorbesc.


_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Ce intelegi tu prin aceasta sinteza?

pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Ritualismul devenit "zeu"?

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Referitor la sinteza de care vorbeam inca nu am o viziune foarte exacta intrucat nu am studiat prea multa liturgica pana acum dar ma documentez in continaure. Referityor la ritulaimsul deveni "zeu" pot spune ca ma refeream la acei preoti pe care ii cunaostem amandoi si care pun ritualul mai presus de contemplarea lui Dumnezeu. Cand toata liturghia in altar se vorbeste de alte lcururi dar cand preotul iese afara si bate nu stiu cate matanii cred ca este vorba de ritualism. Ma uit in jur si nu vad la acei preoti o comuniune cu Dumnezeu ci mai cu seama o comuniune cu ritul pe care il savarsesc de parca scopul rugaciuni ar fin insasi ritualul si nu Dumnezeu.

Acum, aceasta luare de pozitie este èutin cam dura, dar asa sunt eu cand vad lucruri care nu sunt la locul lor. Ideea e fca asemenea preoti exista si unii mai ajung si formatori. IN aceste conditii nu stiu unde vom ajunge.


_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Faptul ca tu ai intalnit un preot sau doi care sa fie de un ritualism bizantin exagerat poate fi real dar nu cred ca asta ar fi o problema a majoritatii clerului nostru.

Cred ca orice greco-catolic trebuie nu numai sa se simta in comuniune cu Urmasul lui Petru dar sa si accepte integral doctrina catolica, fara a pierde traditia liturgica/spirituala/disciplinara a Bisericii noastre.


pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
ei am intalmnit unul sau doi pe care ii cunoastem amandoi, dar nu sunt singurii. MAi cunosc si altii pe care tu nu ii sti. Dar oricum eu nu am spus ca este o stare generala. Am dat doar ca exemplu ca trebuie sa evitam aceste excese.

Dar in final ceea ce am spus despre cele 2 oreitnari n Biserica ramane valabil la scara generala.


_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Cred ca si azi nu toti vad identitatea greco-catolica in acelasi mod iar pericolul "extremismului ritualist" ramane la fel cum ramane un pericol real abondonarea traditiei noastre liturgice si disciplinare.Este o chestiune de echilibru greu de rezolvat.

pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
Si eu tot asa zic ca trebuie avut in vedere foarte serios un echilibru in a nu ne indeparta de valorile si partimoniul liturgic-disciplinar, dar in acelasi timp sa nici nu cadem in extremism ... inca e greu astazi pt. ca mai sunt generatii de pr. din clandestinitate care (bineinteles ca nu toti pt. ca nu generalizam), s-au obisnuit vreme indelungata cu un un altfel de stil, insa incepand cu generatiile din seminar incet-incet se va putea ajunge la un echilibru ... conteaza mult formatorii ... pt. ca putem spune ca e o vreme f. grea si pt. acestia ... dar au un rol f. important mai ales astazi!

_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Tu la Oradea ai avut parte, cred, de o mentalitate destul de "bizantinista" in Seminar, nu-i asa?

pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
seminarul l-am facut la Blaj, iar masterul il fac la Oradea ... parca la Oradea e un curent mai bizantinist decat la Blaj ... pt. mine astea nu mai imi sunt prilej de poticneala pt. ca in prim-plan alte lucruri sunt mai imp. in fata lui D-zeu, dar ... nici nu (cred) ca le dau la o parte chiar de tot ... la Blaj pe vremea cand eram student era un grup de stud. cu o puternica mentalitate bizantinista ... majoritatea dintre ei sunt preoti azi, dar s-au mai asezat pt. ca practica pastorala si viata in general te pune in fel si fel de situatii, insa cum eram si la inceput de studii, eu nu aveam nimic impotriva lor cu toate ca erau si exagerari, dar nici n-am aderat la grupul lor, insa recunosc ca-i simpatizam ... dar de atunci a trecut ceva vreme ...

_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Bizantinismul extremist ne face adeseori sa pierdem credinciosi in mediul urban...dupa parerea mea.

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
da, cred ca ai dreptate.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
de fapt ... orice forma de extremism duca la regres ...

_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
La noi unii care duc la extrem bizantinismul tind sa creeze confuzie si asta e periculos.Nu in barba si matanii sta credinta noastra...

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Ioi ce bine ai zis-o. Mai mult nu zic ca iara ma enervez si spun multe la nervi!

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Cei care incearca sa prezinte greco-catolicismul ca pe un fel de "ortodoxie speciala" creaza doar confuzie.Nu imitandu-i pe ortodocsi in inbracaminte si barbi vom fi fideli traditiei.Noi suntem catolici si nu trebuie sa ne fie rusine de asta.

pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
sunt de acord ... dar ma gandesc ca ... prin faptul ca Bis. Cat. este universala, adica unitate in diversitate, particularitatile specifice ce la are BRU trebuie bine observate insa nu cu extremism, ci cu obiectivitate ... nu trebuie sa ne uitam la ortodoxi pt. a ne "regla" ceea ce tine de rit, disciplina sau ... ma rog de ... altceva.

_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Din pacate cam toti se uita spre ortodocsi si vrand nevrand to la ei ajungem deoarece nu avem nici macar carti lituirgice proprii. Toti preotii greco-catolici hirotoniti de curand si-au cumparat molitvelnic si alte carti de la ortodocsi ca la noi nu erau. IN ultima vreme a aparut ceva la editura BUna Vestire din Blaj dar la unpret exorbitant de care nu se poate apropia nimeni.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Exista carti liturgice vechi acolo unde nu s-au tiparit noi.Folosirea unor carti liturgice necatolice trebuie treptat abandonata.Specificitatea traditiei noastre nu o pune nimeni in dubiu...

pus acum 19 ani
   
KING
Membru Senior

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 41
Identitatea noastra tine de traditia rasariteana. Elementele traditiei latine au bineinteles un succes mare in fata laicilor in special femeile devin practicante asidue ale devotiunilor si a rugaciunii Sfantului Rozar.
Dar sa nu uitam ca canoanele bizantine, acatistele, paraclisu si metaniile fac parte din traditia noastra greco-catolica. Indepartarea lor aduce cu timpul o uitare si o stingere a ritului. Abuzurile de orice fel sunt de condamnat. Celebrarile liturgice sunt de o mare importanta iar oficierea lor in cadrul parohiei este vital pentru a mentine stabilitatea spirituala a credinciosilor.


pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Celebrarile liturgice trebuie evident sa respecte cartile noastre liturgice.Devotiunile la care te referi au intrat demult in BGC si astazi fac parte din traditia noastra.Ma refer la Sf.Rozar si Litania lauretana, la Novene, la rugaciunile catre Preasfanta Inima al lui Isus si Neprihanita Inima a Mariei, Calea Crucii.Traditia este ceva ce evolueaza.Trebuie insa prudenta si echilibru...

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Da NArcis, rozariul inante de 1948 ffacea parte din traditia noastra mai mult ca mataniile. Trebuie insa sa tinem cont ca acest ritual liturgic biznatin este un ritual monastic si eu cred ca rolul BGC este tocami acela de a reusi sa aduca ritualul monastic foarte sever la oamenii simpli intr-un mod cat mai accesibil. Una este sa faci un paraclis si alta este sa dai canon unei femei batranbe sa fac 25 de matanii timp de o luna de zile in fiecare zi!!!! Crede-ma cazul este real.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Cred ca este nevoie de o adevarata reforma liturgica, dar acest lucru se va face in viitor de catre Consiliul ierarhilor sau de un Conciliu provincial, aprobat de Sf.Scaun.Pana atunci raman actualele carti liturgice, fara sa se exluda devotiunile care in ultimele sute de ani au imbogatit patrimoniul nostru.

pus acum 19 ani
   
KING
Membru Senior

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 41
Dane ai dreptate in cazul mataniilor. totusi un preot trebuie sa dea canon la spovada cred eu  aplicabil /simbolic si o exagerare de acest fel cred ca mai mult la fratii ortodocsi este intalnita pe la manastiri.
acum partea parintelui cu reforma nu stiu, e cu risc deoarece se pot pierde multe lucruri pentru o comoditate a preotului. Cred ca mai degraba trebuie sa republicam cartile de cult invechite si bineinteles sa le reactualizam terminologia.


pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Narcis eu iti zic ca m/am crucit cand am auzit de acest caz caci pretoul era greco/catolic. Oricum este o exceptie eu nu vreau sa generalizez. Vreau doar sa zic ca de asemenea atitudini ar trebui sa ne ferim.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
exact ... tre' sa ne ferim de acele exagerari care nu sunt "o expresie sanatoasa" a ritului si in general a credintei ... sunt de acord cu indiciile-propunerile oferite mai sus de Pr. Cory si Narcis (consiliu ierarhic aprobat de Sf. Scaun+Actualiz.carti liturgice) pe marginea observarii identitatii noastre. De asemenea eu zic ca nu trebuie inlaturat ceea ce s-a integrat si s-a impamantenit in BGC (Rozariul, Binecuv. Euharistica ... ) deja sunt incadrate intr-un rit cu formulari specifice ...

_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
KING
Membru Senior

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 41
Ai luat vreo pozitie fata de el? Si ce i-ai recomandat? Eu i-as fi zis ceva...!
da astea nu trebuie inlaturate dar unii preoti ar trebui sa mai citeasca ccbo din cand in cand. da hai sa fim seriosi ca se mai exagereaza si cu formularile astea "specifice". Problema e cu devotiunile alea la sf. Rita...etc. care sau sf. mormant sau cum or mai fi. Astea ajungi de iti strica toata constructia psihologica daca din intamplare intr-o zi uiti sau nu le poti citi (ruga). Devine o chestie aiurea si te loveste la temelia constiintei. E o chestie implementata pentru un control psihic. un fel de orar permanent care se infige si in bioritmul tau. E ca si cum stai in fata unei statui frumoase si incepi sa te rogi si zilnic sa o fregventezi. devine o obisnuinta si o obligatie.
parerea mea!


pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Devotiunile private, cum ar fi cele catrec diferiti sfinti, apartin si sensibilitatii fiecaruia.Rar sunt comunitare.

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Discursulk asta mi l-a facut si unul dintre superiorii de aici. Eu i-am raspuns dand niste exemple ce le-am sustras din cartile "Lanturi si teroare" scrisa de Ioan Ploscaru si "Memoriile cardinalului Iuliu Hossu". In aceste carti este foarte minutios descris cum episcopul Ioan Balan si episcopul Hossu, cand prigoana batea la usa, ei organizau comunitati unde se recita rozariul continuu. Deci mi se pare ca merita sa se faca si comunitar. (Rozarul este o devotiune particulara la fel ca cele pentru sifinti).

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
Da insa cu rozariul treaba s-a mai extins in bis. noastra si inca dinainte de '48, in majoritatea locurilor capatand aspect de devotiune publica. Daca mergem la esenta lucrurilor (pe alta cale care zic e ca e mai imp. pt.ca e mai directa), chiar Sf. Fec. ne indeamna sa ne rugam rozariul des si cred ca ori individual ori in grup e ok. Si sa nu uitam ca un MAre sfant al Bisericii Universale, Sf. Anton a devenit f. popular si in Bis. noastra. (am deschis chiar un topic in STIRI, VESTI, ANUNTURI despre Sf. Ant. unde am dat cateva date informative despre ceea ce a fost la Lug. de sarb. lui  13.06)

_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Asta e si parerea mea, dasr nu si a formatorilor care sufera de bizantinism cronic si adora ritul grec mai mult ca pe Dumnezeu insasi.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Pr.Cory
Moderator

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 243
Dan, te invit din nou sa fii prudent.Parla piuttosto dell'argomento e meno dei tuoi formatori!

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Eu nu am vorbit de formatorii mei, ci am vorbit in general pentru ca nu exista numai un singur caz ci exista mai multe dar nu vreau sa dau exemple pentru ca le cunosti deja. NU am vorbit de un caz particular in postarile mele.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
KING
Membru Senior

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 41
Da vorbeste si despre ei ce mai pt ca de la formatori pot pleca inclinatiile astea radicale; eu ii numesc "deformatori".
Acum daca sunt latine sau bizantine tot pe tine te vor ajuta sa descoperi frumusetile pe care le contin.
Eu inclin spre cea bizantina (poate mai mult) dar sa nu crezi ca exagerez
nu esti primul care remarca acest lucru!


pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Narcis te cunosc si stiu ca nu exagerezi.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
Se exagereaza atunci cand ritul nu numai ca se respecta dar devine TOTUL.Frica unora de "latinizare" ii duce in a absolutiza valoarea ritului.

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
cam asa ceva. Dar cred ca aceasta teorie se aplica si in sens invers.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
Adica?

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Frica de ritualism iiduce pe unii la o latinizare necugetata!

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
"Latinizare" in ce sens?

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Simplificarea extrema a ritului liturgic, preluarea de formule liturgice latine si alte din astea.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
"Formule liturgice latine" unde?In Liturghia bizantina?Sau te referi la devotiuni latine?

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
ma refer la amandoua. Am auzit preoti greco/castolici folisind deseori formule liturgice latine.

Cu devotiunile nu am nimim impotriva. Ele se numesc devotiuni particulare si feicare credincios poatye sa isi aleaga cate una sau mai multe. Daca intr-o parohie exista un nr mare de credinciosi care vor ca o devotiune anume sa fie facuta comunitar, cred ca preotul trebuie sa urmeze simtul pastoral si sa o faca. NU vad nimic rau in asta


_______________________________________


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
Formule liturgice latine in Liturghia bizantina?

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
in liturghie nu da in sacramentalii. Am intalnit un singur caz!

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
problema [nu neaparat in fata lui Dumnezeu], este ca in liturghia ritului pe care BGC il practica s-au importat o practica din ritul latin [avem exemplu elocvent celebrarea cu ostie] ... acu ce se intampla: se poate imputa motivul sau "scuza" ca o vreme am fost in persecutie si atunci fiecare a facut cum a putut si e clar ca asta e un merit de necontestat in fata lui Dumnezeu, drept pt. care nu am disparut si am reinviat d. '89. Insa pe de-o parte ar fi de inteles astia care s-au obisnuit oarecum cu aceasta practica dar desi au trecut alti 15 ani in care au aparut si apar generatii noi de preoti, formati in libartate;  suntem liberi sa ne dezvoltam si sa ne traim si sa ne practicam ritul si trad. ce le-am mostenit ... eu zic ca si aspectul asta e important si este de dorit ca si din acest punct de vedere sa ne urmam trad. celebrarii cu paine dospita ... eu nu vreau sa fiu absurd spunand aceasta ... in doi ani de zile am avut ocazia sa fiu mai aproape de pastoratie, de partea practica a preotilor si pot aparea urgente sau cazuri exceptionale pe care nu le contest, insa acuma cand suntem liberi in a ne celebra ritul ... atunci .... e oarecum si logic in a ne urma propria practica ... eu nu i-am vazut niciod. pe cei din ritul latin sa celebreze vreodata fara ostie, ei isi urmeaza practica lor ... pe noi totusi ce ne impiedica?

_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
eu nu am nimic impotriva impartasirii cu ostie. Mi se pare mult mai practic. Oricum freptul canonic prevede ca se poate face euharistia si cu ostie si cu paine normala. (Cory tu poti zice mai multe referitor la problema aceasta). Eu sunt multumit ca la Timisoara se face impartanasnia si cu ostie si cu paine dospita. Aceatsa mi se pare o sinteza a acestor 2 rituri.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
Personal cred ca TREBUIE sa exista o uniformitate liturgica.Problema materiei pentru Sf.Impartasanie trebuie clarificata...Si la Arad exista discutii pe aceasta tema...

pus acum 19 ani
   
KING
Membru Senior

Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 41
Trebuie folosite darurile: painea din grau si vinul;
daca nu este disponibila painea bisericii noastre sui iuri atunci este permis imprumutul ostiei.


pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Ce spune dreptul canonic exact??? Eu stiam ca pot fi folosite amandoua deodata.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941

Dan a scris:

Eu stiam ca pot fi folosite amandoua deodata.


atentie la intelesul propozitiei pt. ca s-ar putea interpreta ca se foloseste pe tot parcursul slujbei si in mom. consacrarii si una si alta, desi sigur n-ai vrut sa spui asta; ...  pe de alta parte, la impartasanie daca se intampla sa se termine painea, atunci se continua cu ostii ...


_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Ok, la noi in biserica in momentul consacrarii se folosesc ostii!! Este aceasta anticanonic????

Pe de alta parte mi se pare ca ostiile sunt mult mai practice. In momentul impartasaniei, din painea normala cad multe faramitaturi, in timp ce din ostie nu.


_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
textul de mai jos se gaseste in Instructiune pentru aplicarea normelor liturgice ale codului canoanelor bisericilor rasaritene, scos de Congregatia pentru Bisericile rasaritene,  pp.59-60


Pregatirea painii si a vinului

Can. 707 [CCEO] se intereseaza de "pregatirea painii". Deoarece Bisericile crestine cunosc mai multe feluri de pregatire a painii destinate euharistiei, Codul cere respectarea  prescriptiilor diferitelor drepturi particulare. Diferenta cea mai cunoscuta in acest sens este cea dintre painea dospita, in mod traditional folosita de cea mai mare
parte a bisericilor rasaritene, si painea azima, folosita de Armeni si de Latini. In ceea ce priveste simbolismul unui obicei sau al celuilalmult s-a discutat mult in trecut si deseori pe tonuri polemice, dandu-li-se uneori interpretari teologice. Deoarece in acest sector fiecare uzanta isi are valoarea sa, CCEO dispuna ce fiecare Biserica sui iuris sa pastreze ceea ce a mostenit de la Parintii sai, pentru ca exprima in forma simbolica aspecte complementare ale Tainei euharistice.

Alte diferentieri se intalnesc la forma pe care trebuie  sa o aiba painile destinate celebrarilor euharistice si in pecetea intiparita ep el, la rugaciunile care insotesc pregatirea acestora, la numele care se folosesc pt. a le indica, etc. Pentru fiecare din aceste amanunte sa se randuiasca asa dupa cum este scris in cartile liturgice.

azi textul mai jos gaseste pentru aplicarea normelor liturgice ale codului canoanelor scos pentru Admin

8.1KB


_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Da in acest articol se zicea: "Deoarece Bisericile crestine cunosc mai multe feluri de pregatire a painii destinate euharistiei, Codul cere respectarea  prescriptiilor diferitelor DREPTURI PARTICULARE." Ei bine, Biserica Greco-Catolica nu are un drept particular!!!!!!!!!!!! In acest caz ce se intampla???

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
aici e nacazul ca bis. noastra nu are un dr. partic. actualizat. Ultimul e de prin 1900 parca. Intentionat CCEO lasa mai multe lucruri la latitudinea dr. partic. al fiec. bis. SUI IURIS. ...

_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
ClaudiuTeodor
Membru Senior

Din: Timisoara
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 67
Daca BGC are inca in functiune dr.partic. de prin 1900, nu acela tb respectat?
sau e doar facultativ, fiecarui oficiant ramanandu-i libertatea de a pune in practica ceea ce i se pare mai practic?
Adica nu are importanta liturgica ritualul pregatirii Cinstitelor Daruri pt transformarea in Sfintele Daruri?


_______________________________________
kalokagatia

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Pr Cory poate ne lamuresti putin cum stau lucrurile in ceea ce priveste dreptul particular. Cred ca o interventie ar fii binevenita

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941

ClaudiuTeodor a scris:

Daca BGC are inca in functiune dr.partic. de prin 1900, nu acela tb respectat?
sau e doar facultativ, fiecarui oficiant ramanandu-i libertatea de a pune in practica ceea ce i se pare mai practic?
Adica nu are importanta liturgica ritualul pregatirii Cinstitelor Daruri pt transformarea in Sfintele Daruri?



Claudiu problema este ca acest drept particular a ramas in urma ... cerintelor si progr. bisericii de azi. Pe langa faptul ca in Biserica Catolica a avut loc Conc. VAt. II care a dat o noua turnura lucrurilor, insusi Codul de Drept al Bisericilor Orientale Catolice a fost actualizat. Deci se impune si la nivel de bis. sui iuris o actualizare ... care sa fie adaptata la situatiile de azi.


_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
ClaudiuTeodor
Membru Senior

Din: Timisoara
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 67
progresul inseamna mai mult decat adaptarea interfetzei societale a bisericii pt ca intelegerea mesajului crestin sa fie mai facil?
Adica eu unul nu m-am gandit niciodata ca, daca apostolii au folosit cuvantul "artos" si nu "azima" si Insusi Christos a spus "sa faceti aceasta", ar fi cazul vreodata sa modificam asta. Adica ce are a face asta cu modernitatea sau cum poate fi asta depasit si de ce si cumasr putea fi modernizat?
Nu cunosc prevederile Conc.Vat.II in privintza asta si nu stiu cum ar fi putut da o turnura diferita acestei indrumari apostolice sau de ce?
Care ar fi fost ratiunea?


_______________________________________
kalokagatia

pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
In mod normal nu ar trebui sa se foloseasca ostia insa acest lucru poate sa aiba loc daca Consiliul ierarhilor o decide, cu aprobarea Sf.Scaun.Dar Consiliul Ierarhilor nu a decis niciodata asa ceva.
Dreptul particular al BGC ( cel facut in Concillile provinciale din 1872, 1882 si 1900) trebuie in buna parte schimbat si cred ca deja suntem pe drumul cel bun.


pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
ok, dar atunci putem spune ca o gramada de parohii practic nu sunt in regula dpdv canonic.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
In multe cazuri nu trebuie uitat ca atat credinciosii cat si unii preoti au frecventat multi ani biserica romano-catolica si sunt obisnuiti cu ostia.Schimbarile trebuie sa fie prudente.

pus acum 19 ani
   
ClaudiuTeodor
Membru Senior

Din: Timisoara
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 67
dar dece, de vreme ce credintza stramosilor si chiar legislatia bisericii spune intr-un fel, considerati ca trebuie si este si "bine" sa schimbati intr-o alta forma numai pe motivul ca acea forma e din apus, de vreme ce BCG este bizantina?
De ce justificati acesta schimbare? Mai exact de ce este NEVOIE de ea?
Practic prin atitudinea in favoarea schimbarii nu sustineti o erezie din punctul de vedere al doctrinei BCG? pentru ca obisnuintza unora de a practica forma cu ostie nu este un argument ci un semn de nerespectare a propriei traditii...


_______________________________________
kalokagatia

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
Claudiu, impartasirea cu ostii nu este o erezie dogmatica!!!!!!!!!!!!! Ests mai mult "o norma de organizare interioara".

MIe unuia mi se pare folosirea ostiei mult mai practica si nu vad nimic rau in ea. Ce are ostia de a face cu credinta stramosilor????? In modul acesta incepem sa ne oprim mai mult asupra lucrurilor externe si sa il uitam pe Dumnezeu. Ce daca e paine dospita sau ostie, dupa transufomrare, oare nu sunt tot Trupul si Sangele Domnului????


_______________________________________


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
"Credinta stramosilor"?Adica?

  Chestiunile de disciplina ecleziastica nu au nimic de-a face cu ereziile.

  In toate chestiunile liturgice decid episcopii greco-catolici reuniti in Consiliul Ierarhilor.


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
BC are o unica doctrina/credinta.Noi aici discutam despre chestiuni liturgice si disciplinare specifice greco-catolicismului romanesc.

Orice greco-catolic trebuie sa creada INTEGRAL tot ceea ce marturiseste BC.


pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
pai asta am zis sie eu: ereziile sunt una, iar liturgica este alta. NU stiu de ce claudiu vede o erezie in impartasirea cu ostie

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
Raspunsul e simplu:Claudiu gandeste cu o mentalitate care nu este catolica.

pus acum 19 ani
   
Dan
Moderator

Din: Roma
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 335
eu il cunosc pe claudiu si stiu ca el nu vorbeste niciodata doar ca sa se afle in treaba ci are intotdeauna si o argumentatie solida. Prin urmare, Claudiu te rog frumos sa iei pozitie fata de cele spuse si sa ne spui mai exact la ce te gandeai. Vrem sa purtam un dialog civilizat chiar daca avem pareri diferite. Cred ca avem totii de invatat.

_______________________________________


pus acum 19 ani
   
Raimondo-Mario
Admin

Din: LUGOJ
Inregistrat: acum 20 ani
Postari: 941
asta cu "avem cu totii de invatat", in primul rand ! ... 

_______________________________________
M a r i o  -  80

pus acum 19 ani
   
P.Cory
Administrator emerit

Din: Lugoj/Arad
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 756
Evident...

pus acum 19 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la